Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych

Irena Hussar

...

Nagroda Człowieka ze Złotym Uchem za „wybitne dokonania w dziedzinie montażu dźwięku”

Irena Hussar rozpoczęła swoją karierę w branży filmowej w 1969 roku, dołączając do zespołu montażu obrazu i dźwięku w Studiu Filmów Rysunkowych. Przez wiele lat doskonaliła swoje umiejętności w dziedzinie dźwięku, współpracując blisko z własnym mężem, Otokarem Balcym. Równocześnie nieustannie rozwijała swoje zdolności w montażu obrazu współpracując z Alojzym Molem, aż w końcu stała się niezależną specjalistką w dziedzinie montażu zarówno obrazu, jak i dźwięku.

W 2002 roku, po owocnych 33 latach pracy, przeszła na zasłużoną emeryturę, jednak nie zwolniła tempa. Nadal angażowała się w wiele projektów, zachowując swoje niezwykłe zaangażowanie w dziedzinie filmu. Do 2016 roku współpracowała ze Studiem będąc w dalszym ciągu jego głównym montażystą obrazu i dźwięku.

Jej imponujące portfolio obejmuje ponad 300 filmów krótkometrażowych oraz kilka pełnometrażowych produkcji. Irena Hussar nie ograniczała się jednak tylko do pracy w Studiu, angażując się także w filmy realizowane poza nim, między innymi w nieistniejącym już Studiu Filmów Animowanych w Krakowie oraz w ASP w Krakowie.

Jej prace były wielokrotnie nagradzane, w tym zdobywając “Złoty Tobołek Koziołka Matołka” w kategorii wczesnoszkolnej na Ogólnopolskim Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA za film “Pięciu Rozbójników” w 2017 roku, a także “Srebro Kreska” w kategorii filmu profesjonalnego za film “O sławnym człowieku” na Ogólnopolskim Festiwalu Autorskich Filmów Animowanych OFAFA w Krakowie w 1998 roku. Ponadto, jej praca nad filmem “Wielka podróż Bolka i Lolka” z 1979 roku została doceniona nagrodą Jury Dziecięcego na Moskiewskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym (MFF).

Irena Hussar to wszechstronnie utalentowana montażystka obrazu i dźwięku, która zawsze posiadała wyjątkowy dar do wyczucia rytmu filmu. Jej doskonałe ucho i wykształcenie muzyczne stanowiły solidne podstawy dla jej pracy, pozwalając na idealne dopasowanie dźwięku do obrazu. To połączenie wrażliwości na obraz i dźwięk sprawiło, że Irena Hussar była doskonałym partnerem dla każdego reżysera, nawet tych o najwyższych wymaganiach.

Jej wkład w świat filmu pozostaje trwałym dziedzictwem w dziedzinie montażu obrazu i dźwięku.