Urodzony w Anglii Andy Votel spędził w przemyśle muzycznym ponad 20 lat. Zaczynał w epoce, w której kolekcjonowało się nagrania, a zawód DJ-a miał więcej wspólnego ze zaimprowizowanymi instrumentami niż drogim sprzętem znanych marek.
Artysta spędził swoje młodzieńcze lata na miksowaniu starych winyli i kaset magnetofonowych. W swoich muzycznych poszukiwaniach doszedł do momentu, w którym zdecydował się otworzyć jedną z najbardziej szanowanych wytwórni płyt winylowych na Świecie – Finders Keepers. Dzięki temu Andy Votel uczestniczył w ponad 250 wydaniach albumów, poznając każdy aspekt produkcji eksperymentalnej muzyki pop.
Jako międzynarodowy DJ, artysta, designer, producent, kompozytor i prezenter odkrywał i promował muzykę, która z różnych powodów była wcześniej niezauważana. Krzyżował gatunki i języki (w tym turecki, irański, hiszpański, walijski itp.). Jego nieustannie zmieniająca się kariera wykraczała poza szerokie popkulturowe kręgi, takie jak kultura modowa, eksperymentalna, hip-hopowa, jazzowa, ambientowa czy filmowa. Wszystkie jego działania przynosiły mu jednogłośny szacunek publiczności.
Andy Votel podczas swojej kariery m.in. przedstawił światu i wyeksponował twórczość Seldy Bacgan, Jean-Claude’a Vanniera i Bruno Spoerri’ego. Założył niezależne wytwórnie z Demdike Stare, Jane Weaver (Pre-Cert) i Badlym Drawn Boy’em (Twisted Nerve). Dostarczał materiał dla Davida Holmesa i Gillesa Petersona, prowadził różnego rodzaju eventy z Jarvisem Cockerem i współpracował z niezliczonymi festiwalami. Regularnie prezentował programy radiowe dla Stuarta Maconiego i BBC.
Brytyjczyk współpracował również z Mos Def, Timbalandem i Erykah Badu, remiksował utwory Iana Browna, The Avalanches, Quannum i Tima Burgessa, komponował z Gruff Rhys i Andrzejem Korzyńskim. Na swoim koncie ma koncerty na żywo z takimi artystami, jak: Suzanne Ciani, Gaslamp Killer, Edan, Broadcast, Belle & Sebastian czy Cut Chemist. Andy Votel jest znany z tego, że w jedną dobę jest w stanie wziąć na siebie więcej zadań, niż każdy inny pracoholik mógłby sobie to wyobrazić.
Kleksploitation to żywa podróż dźwiękowa i wizualna do muzyki filmowej znanego kompozytora Andrzeja Korzyńskiego, który napisał soundtracki do ponad 120 filmów, w tym „Wszystko na sprzedaż” Wajdy czy „Trzeciej części nocy” i „Opętania” Żuławskiego. Prezentowany przez Andy’ego Votela „Kleksploitation” powstał we współpracy z montażystą Andym Rushtonem i Andrzejem Korzyńskim. Projekt po raz pierwszy został zrealizowany na zamówienie festiwalu UNSOUND w Krakowie, a wyprodukowany przez Barbican i Polski Instytut Kultury w Londynie. Sam Votel opisuje to wydarzenie jako: „Odtworzony kinowy synth-pop z najgłębszego halucynogennego okresu hibernacji w Polsce komunistycznej.”
Andy Votel podczas występu zaprezentuje całkowicie zrekonsolidowaną wersję psychodelicznych partytur Korzyńskiego dla kultowej trylogii „Pana Kleksa” – filmów dziecięcych z lat 80. na podstawie powieści Jana Brzechwy. Te dziwaczne filmy były w Polsce uwielbiane przez pokolenia.
Andrzej Korzyński to jeden z najbardziej zagadkowych kompozytorów w europejskim kinie lat 60. i 70. XX wieku. Jego unikatowe eksperymenty z jazzem, popem, rockiem, muzyką orkiestrową i elektroniczną sprawiły, że artysta był zapraszany do współpracy z takimi reżyserami jak Andrzej Wajda czy Andrzej Żuławski. Jako jedna z istotnych postaci polskiej Nowej Fali i kluczowy wykładnik rozwoju polskiej muzyki pop, Korzyński za sprawą swoich soundtracków stawiany jest w jednym rzędzie z pracami Ennio Morricone, Françoisa de Roubaix i Johna Barry’ego.
Andrzej Korzyński był jednym z pierwszych postępowych kompozytorów muzyki pop, którzy wyszli z tętniącej życiem polskiej sceny beatowej. Prowadził zespoły Ricercar 64 oraz Arp Life i komponował dla takich artystów jak Czesław Niemen, Niebiesko-Czarni czy Test. Rosnąca pasja do muzyki konceptualnej i jazzowej doprowadziła go do tworzenia ścieżek dźwiękowych. Balansując pomiędzy pracą nad filmami polskimi, francuskimi i włoskimi, Korzyński napisał długą serię przebojowych piosenek, zanim założył pierwszą w Polsce orkiestrę syntezatorową oraz wprowadził funk i kosmiczną dyskotekę do Warszawy.
Producent i muzyk Andy Votel zafascynował się pracą Andrzeja Korzyńskiego podczas szkolnej wycieczki do Polski ponad dwadzieścia lat temu. Szczególnie zainteresował go legendarny syntezator Roland TB-303 w swojej progresywnej, psychodelicznej formie orkiestrowego funku. Votel zainicjował ważny projekt renowacji dużego katalogu filmowego polskiego kompozytora. Dotychczas Brytyjczyk opublikował nieudostępniane nigdy dotąd, zremasterowane kompilacje dwudziestu dwóch rzadkich utworów z filmów eksperymentalnych, alegorii politycznych, zaginionych programów telewizyjnych, bibliotek dźwiękowych i radia oraz ścieżki dźwiękowej do filmu „Trzecia część nocy” Andrzeja Żuławskiego. Andy Votel powiedział o Andrzeju Korzyńskim: „Ten człowiek jest legendą, której uznanie jeszcze nie osiągnęło odpowiedniego poziomu”.
Andy Votel podsumuje w Klubie Wytwórnia dzień 27 października (sobota) projektem „Kleksploitation”.
Zdjęcie: mat. pras. Andy Votel