Soundedit ’20 – Hania Rani

Hania Rani to klasycznie wykształcona pianistka, kompozytorka i wokalistka. Urodzona w Gdańsku, ale dzielącą życie między Warszawę, którą uczyniła swoim domem, oraz Berlin, gdzie studiowała i gdzie często wraca pracować nad kolejnymi projektami. W instrumentarium jej dzieł znajdziemy smyczki, fortepian, głos, elektronikę. 5 kwietnia 2019 roku ukazał się jej debiutancki album „Esja” wydany przez prestiżową brytyjską wytwórnię Gondwana Records (m.in. publikującą nagrania Portico Quartet, Go Go Penguins i Matthew Halsalla). 

Premiera singla „Glass” miała miejsce na antenie BBC Radio 6, w audycji Mary Anne Hobbs

Drugi album „Home” będzie miał swoją premierę digitalową 29 maja, krążek w wersji fizycznej – CD i winyla, trafi do sklepów muzycznych 3 lipca. Pierwsze dwa single “Leaving” i “F Major” miały swoją premierę ponownie w BBC6 u Mary Anne oraz NDR i BBC4, które poświęciło Hani ponadto całą audycję dotyczącą jej twórczości. Szerokim echem odbiła się również premiera wideoklipu do utworu “F Major”, którego premiera odbyła się na prestiżowym portalu Nowness. Film został również wybrany do kuratorskiej sekcji Vimeo Stuff Picks na portalu Vimeo. Teledysk w reżyserii francuskiego reżysera Neels’a Castillon’a został nakręcony na Islandii 23 lutego 2020 roku.

O jej muzycznych dokonaniach rozpisuje się prasa w całej Europie oraz poza nią. W Polsce Hania Rani otrzymała m.in. nagrodę Sanki, przyznawaną przez dziennikarzy dla najciekawszej nowej twarzy na rodzimym rynku muzycznym, tytuł “Odkrycia roku” Bestsellerów Empiku oraz nominację do Paszportów Polityki (2019) i tegorocznych Fryderyków (2020) w 5 kategoriach m.in. dla najlepszego kompozytora i producenta roku. Współpracowała m.in. z Christianem Löfflerem (projekt „Nest”), Dobrawą Czocher (album „Biała flaga”), Skalpelem, Melą Koteluk (rework “Odprowadź” nominowany do Fryderyków dla najlepszego nowego wykonania), Hior Chronik, Kamp!, Igorem Herbutem i Misią Furtak (album „Co przyjdzie?”). Występowała na wielu prestiżowych scenach Europy oraz poza nią m.in. w Japonii i Izraelu, od Filharmonii Narodowej w Warszawie, przez Funkhaus w Berlinie, po The Roundhouse w Londynie oraz na festiwalach m.in. Open’er, OFF, Scope, Copenhagen Jazz Festival czy Eurosonic. Hania Rani odniosła także sukces z zespołem tęskno, który współtworzyła do 2019 roku. Album „Mi” uhonorowano w 2018 roku nagrodą im. Grzegorza Ciechowskiego oraz nominacją do Fryderyków w kategorii Debiut Roku, został także wybrany Płytą Roku „Radiowego Domu Kultury” (Trójka Polskie Radio).

Pod względem muzycznym „Home” jest podsumowaniem wszystkich wcześniejszych dokonań i poszukiwań artystki. Kręgosłupem aranżacji nadal pozostaje pianino i fortepian, jednak na płycie usłyszymy znacznie większy zestaw instrumentów, które na przestrzeni lat pracy artystycznej zafascynowały pianistkę. Do współpracy nad kilkoma utworami Rani zaprosiła Ziemowita Klimka (kontrabas) i Wojtka Warmijaka (perkusja) z tria jazzowego Immortal Onion, którym zachwyciła się podczas festiwalu Tchnienia w Bieszczadach. Oprócz bębnów i basu, usłyszeć też będzie można subtelne brzmienie syntezatorów, kwintet smyczkowy oraz głos Hani. Kompozycje na album powstawały wiele lat, niektóre pochodzą nawet z 2016 roku, niektóre powstały kilka dni przed rozpoczęciem nagrań. Głównym założeniem aranżacyjnym było nowe wykorzystanie instrumentu najbliższego artystce – czyli pianina. Hania postanowiła wykorzystać jego możliwości przekraczając dotychczasowe granice, układając na sobie wiele warstw oraz pracując nad brzmieniem każdej z nich, tak że czasami brzmieniem bardziej przypominają harfę lub instrumenty perkusyjne niż instrument klawiszowy. Oprócz piosenek i bardziej złożonych utworów instrumentalnych na albumie nie zabrakło kompozycji na pianino solo, gdzie tak jak poprzednio na „Esji”, oprócz dźwięków fortepianu usłyszymy odgłosy: młoteczków, strun czy po prostu oddechu pianistki. Nagraniem albumu zajął się ponownie przyjaciel Hani – Piotr Wieczorek oraz Ignacy Gruszecki (Monochrom Studio). Za mix odpowiada podobnie jak w przypadku „Esji” – Gijs van Klooster z Amsterdamu oraz Piotr Wieczorek, za mastering Zino Mikorey (znany z pracy nad albumami takich artystów jak Nils Frahm czy Olafur Arnalds).

www.haniarani.com